2015. szeptember 6., vasárnap

Inspirációk a Köménymagtól a 2015. szeptember 3-i dobozhoz

A nagy sikerre való tekintettel, a héten is feltettük a kérdést a Köménymagoknak, hogy mi jut eszükbe a heti dobozról. Kettejük válasza következik. Egyúttal biztatnálak titeket: aki szívesen beszállna, péntek éjfélig küldje el emailben az ötleteit.



Zsuzsa

Burgonya: dödöllét akarok készíteni belőle. Még sosem próbáltam, itt az idő! Egy Kiskegyed újságban láttam klassz recepteket hozzá. Valami spéci dödöllét készítek majd. (Receptet hozok!)

Sárgarépa: nagy sláger nálunk a juharsziruppal sült répa, biztosan készül egy nagy adag.

Főzőtök: télire elteszem a fagyóba legyalulva. Tökfőzeléknek, fasírtnak remek lesz. Bár megenné a tökfőzit rajtam kívül más a családban! :)

Paradicsom+petrezselyem: Stahl Judit szicíliai húsgombócát fogom elkészíteni fűszeres paradicsommártással (http://evkerekreceptek.blogspot.hu/2015/09/sziciliai-husgolyok-fuszeres.html), meg talán még kijön egy adag sült paradicsom is belőle

Paprika: valami csirkés finomsággal kellene megtölteni, még agyalok rajta, fetával, valami zöldfűszerrel szuper lenne, kicsit átsütve, de még roppanósan

Kápia paprika: egyik legnagyobb szerelmem: csak nyersen!

Karalábé: krémlevesnek nagyon klassz kölessel, rántva is régen ettem már.

Tatárhagyma: kecskesajtos kenyérre teszem, vagy a sima rizsköretet dobom fel vele

Tárkony: hatalmas kedvencem, gyakorlatilag bármibe képes vagyok beletenni. Leszárítom a konyhában felakasztva. Megmosom előtte, ez fontos.

 

 

Detti


A tatárhagyma pici olajon megpárolva már csütörtök este egy nagy adag kolbászos rántotta alapját adta. Ettünk mellé még a roppanós paprikákból és paradicsomokból is. Mennyei vacsoránk volt.

A répákból egy kapros narancsos sárgarépafőzelék készült (http://izeselet.hu/receptek/kapros-sargarepafozelek-bundas-spargaval-pakora/) némi cukkinifasírttal. Ez a főzelék garantáltan nem hoz elő semmi régebbi rossz menzai emléket, de a naranccsal lehet a recepttel előírtnál óvatosabban bánni.

A petrezselyem és a paradicsom az uborkával együtt megy egy bulgursalátába, a tabbouleh-ba, melyet gyorsan össze lehet dobni este és másnap dobozban vihetjük ebédre. Sok helyen találni tabbouleh receptet a neten, itt például (http://chiliesvanilia.blogspot.hu/2008/07/bulgur-ami-nem-kuszkusz.html) az autentikus libanoni recept leírása található.

A mi dobozunkba lilakáposzta került így eldőlt a hétvégi menü: kacsacombok lesznek almás párolt lila káposztával (http://fuszereslelek.nlcafe.hu/2009/01/07/dios_lilakaposzta/). És ha kacsacomb, akkor csak konfitálva (http://buvosszakacs.blog.hu/2007/10/06/konfitalas_confit_zsiradekban_abalt_hus_) , nem azért mert az utóbbi években divatosan hangzik, hanem mert más módon nem tudtuk igazán omlósra elkészíteni a kacsát. Így viszont a hosszú ideig tartó zsírban sütés megadja ezt az élményt. Ismerek olyanokat, akik éjszaka sütik a konfitált kacsát, 8-10 óra alatt 80 fokon. Mi valamivel magasabb hőfokon a vasárnap délelőttöket szoktuk rászánni.

És ha már a húsosnál járunk veszünk még egy kis kacsamájat, hogy a következő 1-2 hétben el legyünk látva pástétommal (http://evkerekreceptek.blogspot.hu/2014/11/kacsamajpastetom.html); a lilahagymákból pedig lekvár készül hozzá (http://evkerekreceptek.blogspot.hu/2014/11/lilahagymalekvar.html).

 

 

Erika


Amennyiben a fűszernövényeket nem frissen használjuk fel, akkor száríthatjuk is vagy egyszerűen megtisztítva, és apróra vágva eltesszük a fagyasztóba. Én a héten ezt tettem a görög bazsalikommal, a tárkonnyal és a petrezselyemmel.

A karalábé, répa, hagyma, paprika, paradicsom nagyszerű alap "a mindent bele leveshez, amit kiegészítettem egy kevéske zöldbabbal is. (Egy kevés zsiradékon először csak az apróra vágott hagymát -, majd a többi zöldséget is hozzáadva - egy kicsit megpárolom a hozzávalókat, majd vízzel felöntve megfőzöm. Reszelt sajttal és/vagy pirított kenyérkockával tálalom.)

A többi paradicsomot, paprikát megtisztítva, apróra vágva és most pörkölt/lecsó alapnak eltettem a fagyasztóba.

Felszeletelve fagyasztóban végezte az uborka is. Nagyszerű saláta készül belőle ínséges időkben.

Nem tudom ki, hogy van vele, de hétköznap szinte mindig rohanok.  Ezért időnként előre lefőzök nagyobb adagokat és a készételt kisebb porciókba elosztva beteszem a fagyasztóba. Ezek nagyszerű gyorssegélyek, amiket a következő nap tervezésekor elegendő este áttenni a rendes hűtőrészbe és ebédkor csak melegíteni szükséges őket. Ugyanígy lehet félkész ételeket is gyártani. Ugyanilyen megfontolásból tettem már "hidegre" tepsis krumplinak valót is. Nálam olykor szokott répa és cékla -esetleg cukkini is - a krumpli mellé becsúszni, mert összesülve isteni az ízük.

2 megjegyzés:

  1. Erika, ezt a tepsis krumplinak valót hogy fagyasztod? Megfőzöd félig vagy csak összevágod? Köszi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Judit!
      Tisztítás után felaprítottam és főzés, párolás nélkül fagyasztottam le.
      Az első próba adagot fagyott állapotban raktam be a szintén hideg sütőbe egy kevés zsiradékkal.
      Hőlégkeverés mellett kezdtem el sütni. Ahogy kezdett kiengedni, többször megkavartam. Szerintem elég a végeredményt sózni.

      Törlés