2013. július 18., csütörtök

Bionapló, rakottasan #17


A mángold szárait feldaraboltam, és sós vízben főzni kezdtem. Kiszűrőkanalaztam, és egy percre az egészben hagyott leveleket is belemerítettem, majd azt is lecsöpögtettem. Tűzálló tálamban addigra már megolvadt egy kis vaj (a főzőlábas felett, trükkösen), leveleket simítottam bele, rázúdítottam a főtt szárdarabokat. Volt kész bolognai ragum, azt egyenletesen rákanalaztam. Bazsalikom, citromlé, olívaolaj, és zellerlevél az aprítómban fokhagymákkal találkozott, ezt is rákanalaztam jól elosztva. Levelekkel fedtem be, egy kevés tejföllel és reszelt ementálival végeztem. Sütő!

A másik rakottam ötlete: http://kozosgomba.blogspot.hu/2010/07/gombaval-rakott-bebi-cekla.html. Végül meggondoltam magam, és mást készítgettem, ne legyen megint rakott étel.
A cékla szárai, levelei egy krémlevesbe kerültek. Hagyma pirul, fokhagyma, paprika, paradicsom, rá zeller, petrezselyemgyökér, a szárak, só, fehér bors, friss gyömbér, majd ráöntöm a tökbél levét. Volt még a zellerem száraiból főzött levem is, azt is beletettem. Egy csokor petrezselyemzöld, ja és cayenne bors. Főhet. Ha puha, botmixer, vagy ha finomabbra vágysz, akkor passzírozás. Most komolyabban veszem a paleolit étkezést, így zabtejszín adta meg a végső lökést.
Darált húsból készítettem egy kolbász fűszerezésűt. Darált füstölt szalonna került mellé, só, őrölt erős és édes paprika, fekete bors, őrölt kömény, őrölt szerecsendió, és zúzott fokhagyma. (Amikor kolbászt készítettünk, akkor némi vízben ázott a fokhagyma, és csak átszűrt leve kerülhetett a kolbászba. Így egyenletes fokhagyma ízű lett.) Keskeny rudacskák lettek belőle, és sütőben készül majd el. Mit eszünk hozzá? A céklákat egészben megsütöttem. Gondolj arra, hogy is készül a héjában sült krumpli! Na, úgy. Fél órácska után, mikor már tűvel szúrva puhának éreztem, kivettem, és alufóliával takarva hagytam hűlni, és gőzében pihegni. Így jobban hámozható. Igen, például amiatt is, hogy meg lehet fogni, és azért is, mert elválik kissé a héja a gőzben. Ecetes-sós-xukros víz (nem elírás, ez erythritol), őrölt kömény, ebbe fekhetnek a szép céklaszeletek. Én egy kevés tormát is aprítottam bele, szeretjük. Céklasaláta lesz a körete a kolbászoknak.
Eszembe jutott, hogy volt egy jó cukkinis receptem régen. Amikor a gyerekek még kicsik voltak, szerették a darált húsos ételeket. Bevált újításom volt annak idején az azt hiszem, Magyar Konyhából származó antiochiai (nem szent kézigránát) muszaka. (((Antiochia or Antiocheia or Antiochea or Antiokheia may refer any of several Hellenistic cities in the Near East which were founded or rebuilt by the several rulers named Antiochus during the Seleucid Empire:…)))
A lényeg: minden nyersen kerül a kivajazott tűzálló tálba! Egyszerű. A darált húst fűszereztem, só, őrölt bors, szerecsendió és cayenne bors, keverés, gyúrás. Vöröshagyma, cukkini és paradicsom vékonyra szelve, kb. egyforma súlyban. Apróra vágott petrezselyemzöld, só és szegfűbors a fűszere. Fele a tálba. Rámorzsolom a fűszeres húst, amit olvasztott vajjal locsolok meg. És a többi zöldségféle, tetejére mehet erős paprika karika sor, fűszerezés, és még olvasztott vaj. Sütő. Én néha ránézek, és a nagyon kiszáradni látszó darabkákat belenyomkodom. Nem szoktam lefedni, sok leve lesz, csak kicsit figyelni kell emiatt. Jó ízű, friss, könnyű étel szerintem. Az eredeti recept birkahússal készül, meg kéne azzal is próbálni…

Forrás: Schreiner Attiláné, Gyöngyi

4 megjegyzés:

  1. Szóljunk ha racka juhot vágunk? És akkor kipróbálhatod "birkahússal" is :)

    VálaszTörlés
  2. Hooogyne! Boldogan!
    Orsi, drága! Mi az a sárgás-barnás foltos valami, amit tegnap kaptunk? Cukkini? Vagy buta vagyok?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bár nem Orsi vagyok, de nem a gömbcukkinire gondolsz?

      Törlés
  3. Jaj, nem, közben kiderült, az uborka volt, cseres héjú, ha jól írom... Köszi.

    VálaszTörlés